Táblagépek háborúja

Piacelemzés és közvéleménykutatás
2010. 11. 26.

Táblagép háború: A piac jelene és jövője

A 2000-es években zseniális márkaépítéssel, és a konkurens termékek hibáinak kihasználásával az Apple megmutatta hogyan lehet betörni a már érett piacokra, hiszen az MP3 lejátszók és a telefonok garmada volt már elérhető. Márkájuk megfelelő pozícionálásával és az iPhone technológiai újításaival az élmezőnybe kerültek rövid idő alatt.

Az iPaddel egy új stratégiát követnek. A táblagépek ugyan már évek óta elérhetők, de a kollektív tudatba nem épültek be úgy, mint a hordozható zenei lejátszók és a telefonok. Itt az Apple teremti meg a piacot.
Természetesen mindenki elsőként akar piacra lépni, de ennek megannyi előnye mellett megvannak a buktatói is. Úttörőnek lenni egyenlő a célkeresztbe való kerüléssel. A termék a konkurensek számára is elérhetővé válik, így azt legjobb tudásuk szerint tudják továbbfejleszteni.

A táblagépek piacán hatalmas versengés várható 2011-ben, ezért is készítette el Voucherscode.co.uk egyik legnagyobb nyilvános fogyasztói felmérését annak megállapítására, hogy igaza lesz-e az Acer vezérigazgatójának, miszerint az Apple piaci részesedése 20%-kal fog csökkenni.

Source: VoucherCodes.co.uk

Első ránézésre úgy tűnik, hogy az Apple hatalmas előnyre tett szert. A megkérdezettek 36.65%-a szeretne iPad-et karácsonyra, míg további 27.4% iPhone 4-et. Az App Store kétszer olyan ismert volt a válaszadók között, mint az Android Market, egész pontosan 74.25% és 36.60%.
Ugyanakkor jelenleg szinte csak az iPad az egyetlen táblagép, mely széleskörben ismert. A HP, Samsung, LG, Blackberry és még sokan mások is szeretnének részesedni a piacból. Erre minden esélyük meg is van, hiszen a kutatásban részvevők 37.9%-a tervezi táblagép vásárlását a következő egy évben.

A kutatás egyik legmeglepőbb eredménye a márka alapú választás. Ha csak márka alapján választanának, akkor több mint 51.95%-a a válaszadóknak első választásként Apple-t vásárolna, másodsorban - valószínűleg ismertségük miatt - a Dellt (11.20%) és harmadsorban Blackberryt (10.20/).
A kutatás azt is kimutatta ugyanakkor, hogy az emberek többet szeretnének az iPadtől. 48%-uk beépített USB portot szeretne, 44%-uk Flash támogatást, 42% CD/DVD meghajtót és 29% pedig beépített digitalis fényképezőgépet.

Úgy tűnik nagy esélyük van megtörni az Apple jól felépített márkáját a versenytársaknak. A megkérdezettek 31.35%-a választana más, márkás táblagépet 100 fonttal alacsonyabb árért, míg 200 fontos különbséggel már 64.65%-uk. Az a táblagép, melyen a Google Chrome fog futni, és várhatóan 300-400 fontos árelőnnyel kerül a piacra, komoly esélyekkel indul.

A válaszokat demográfiai szempontból megvizsgálva ismét meglepő eredményeket fedezhetünk fel. A Samsungnak és az LG-nek úgy tűnik nincs semmilyen kapcsolata a 0-17 éves korosztállyal, a válaszadók közül senki nem nevezte meg őket, mint kedvenc márkájukat. Meglepően, ebben a korosztályban a megkérdezettek 15.38%-a Microsoft-ot nevezte meg, mint kedvenc jövőbeni táblagép márkáját, majdnem háromszor annyian, mint a 25-34 évesek között.

Az 55 év felettiek körében, akik egyre inkább érdeklődnek az újdonságok és kütyük iránt, a táblagépek elsősorban e-olvasóként jöhetnek számításba.

Összefoglalva, az iPad elérte, hogy szinonímaként jelenjen meg a táblagépekre, jó úton haladva, hogy főnévként használják, akár csak a Sony Walkmant. A táblagépek iránt viszont hatalmas az érdeklődés, és az Apple pozíciója nem elég erős ahhoz, hogy piacvesztés nélkül versenyezzen. 2011 lehet az az év, amikor más gyártók marketing kampányaikkal megzavarhatják az Apple piacát, és nem fordítva, ami az elmúlt években jellemző volt.